Thursday, August 2, 2012

Diamnya Dalam Hati

Pandangan gua pakukan padanya. Diam, bila dia pada gua sudah tiada. Hilang makna, hilang rasa. Di mulutnya hanya angin bersuara. Dimatanya tiada sungai yang melata. Dihatinya cuma yang tahu dia.


Manusia,
  bila ada, memang tak hirau ketidakberadaan depan mata. Bila mahu hilang atau mula lenyap, pasti jadi luka.


Lambat, lewat,
  Itu yang tergambar. Bukan sebab gua menidakkan rasanya pada gua, tapi untuk dia, bukan dalam perancangan masa. Mungkin rasa itu kurang dari orang yang memilik gua, atau sejelasnya, tempat gua bereksperimentasi. Bukan kasanova, tapi mencuba.


Perempuan,
  menafi realiti bila sebut frasa kasanova. Tanpa berfikir, generasi kami hari ini, punya hak memilih yang luas. Sedang mereka terhad. bahkan berlumba mendapatkan cinta. Itu jadi bila kata 'desak' jadi nadi utama.


Berbalik pada Dia. Tanpa suara, malah sepatah. Ada genang yang disekat. Tapi maaf, gua bukan bangsa dimakan pujuk. Dan gua punya pilihan akhir sendiri. Pasti, Dia bukan milik gua, sampai mati.


Layaknya hanya untuk sebuah cerita dalam nyawaku..............

No comments:

Post a Comment